Week 13

4 oktober 2019 - Valletta, Malta

Week 13 was een hele heftige week.

Maandag werkte ik in de ochtend. alle residents waren op hun werk dus er was niks te doen.

Dinsdag was een zware dag. Een van de residents kreeg te horen of hij vrij kwam of dat hij voor een jaar terug de gevangenis in moest.  Hij was vanaf 7.00 uur sochtends al bij ons in de Office om zijn familie en kinderen etc. te bellen. We moesten erg lang wachten want rond 11.00/12.00 zou er iemand komen om de uitslag te vertellen. het waren erg lange uren.
uiteindelijk kwam er een man. Hij was echt maar 3 minuten binnen met helaas erg vervelend nieuws. Hij moest onmiddellijk terug naar de gevangenis.
Iemand van de staff had de gevangenis gebeld en die zouden hem op komen halen. We zijn iets eerder begonnen met lunchen zodat hij dat nog mee kon maken.
Uit het niks kwamen de cipiers binnen en boeide hem meteen. Dit was een erg heftig beeld om te zien. Ik bleef samen met de andere residents die op dat moment thuis waren vanaf het balkon kijken hoe hij weg ging.
Dat moment was erg hechtisch. Er waren 3 residents, een van hem begon helemaal in paniek te raken en te huilen. De andere 2 waren heel boos omdat er geen enkele reden was om hem terug de gevangenis in te nemen.
Ik stond op dat moment alleen met hun en moest hun hierin ondersteunen en kalmeren.

Woensdag en Donderdag werkte ik in de avond. Deze avonden waren heel erg stil. Iedereen was aangedaan van het voorval van dinsdag en er hoefde maar het minste te gebeuren en ze vlogen elkaar al bijna in de haren. We hebben ze als staff even allemaal apart gesproken en aan ze gevraagd en gekeken wat voor begeleiding ze deze verwerking nodig hadden.

We hebben uit eindelijk afgesproken dat we ze in de gaten houden. En de ruzies zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

Nou dit was alweer week 13. Volgende week is mijn laatste hele week. En ik kijk er erg tegen op. Aan de ene kant wil ik erg graag terug want ik mis mijn dagelijkse leven. Maar ik ga iedereen hier heel erg missen.

Gelukkig heeft mijn collega mij een vakantie hier aangeboden. Ik ga waarschijnlijk in de kerst terug naar Malta. Ik mag dan bij haar slapen voor die tijd en ga met haar mee naar RISe om de residents die er dan nog zitten te zien. Ook mag ik in deze tijd naar de residents die vrij zijn gekomen en hun dagelijkse leven hebben opgepakt om te zien hoe het gaat. RISe organiseert dan ook een kerstborrel. Iedereen die dat jaar in het huis heeft gezeten mag erbij zijn. En als ik terug kom mag ik daar ook bij zijn, en zie ik iedereen weer.